TILT-SHIFT


Publicerad 2015-01-08 23:35:05 i Arkitektur/Stadsmiljö, Före/Efter, Redigerade bilder,

Tilt-shift är en effekt som får bilden att se nästan leksaksaktig ut. Det är en effekt som är relativt enkel att få till i Photoshop, något som jag lärde mig endast för några dagar sedan.
 
Jag tänker inte förklara just nu hur man går tillväga för att göra denna effekt i PS, men jag tänker visa er hur det kan se ut och vilken skillnad det blir i bilden.
 
Detta är en bild jag tog i Stockholm med min pojkväns mobilkamera (alltså är det inte världens bästa kvalitet på bilden). 
 
Klicka på bilderna för fullstorlek!
 
Till vänster ser ni originalbilden, helt oredigerad. Till höger ser ni bilden med tilt-shift-effekten, samt med några andra små justeringar (så som kontrast och ljusstyrka m.m.).
 
Personligen tycker jag att tilt-shift-effekten gör sig bäst på bilder tagna uppifrån, då jag tycker det ser mer leksaksliknande ut då, men den går även att använda på andra slags bilder.
 



Publiceras ej